Aktualizuji zobrazený obsah |
obchodní
společnosti
Demonstrační firma Bikeshop
Olomouc, spol. s r.o.
se sídlem
Ostružnická 20, Olomouc 77900
identifikační
číslo: ……
zapsané v
obchodním rejstříku vedeném ……, oddíl ……, vložka
……
pro prodej zboží prostřednictvím
on-line obchodu umístěného na internetové adrese
https:demo.k2.cz/eshoprespo
1.
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Tyto obchodní podmínky (dále jen „obchodní podmínky“) obchodní společnosti Demonstrační firma Bikeshop Olomouc,
spol. s r.o., se sídlem Ostružnická 20, Olomouc 77900, identifikační číslo:
……, zapsané v obchodním rejstříku vedeném ……, oddíl……, vložka [JA2] …… (dále jen „prodávající“) upravují v souladu
s ustanovením § 1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“) vzájemná práva a
povinnosti smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní
smlouvy (dále jen „kupní smlouva“)
uzavírané mezi prodávajícím a jinou fyzickou osobou (dále jen „kupující“) prostřednictvím
internetového obchodu prodávajícího. Internetový obchod je prodávajícím
provozován na webové stránce umístěné na internetové adrese
https://demo.k2.cz/eshoprespo (dále jen „webová stránka“), a to prostřednictvím
rozhraní webové stránky (dále jen „webové rozhraní
obchodu“).
1.1.
Obchodní podmínky se nevztahují na případy, kdy osoba, která má v
úmyslu nakoupit zboží od prodávajícího, je právnickou osobou či osobou, jež
jedná při objednávání zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci
svého samostatného výkonu povolání.[JA3]
1.2.
Ustanovení odchylná od obchodních podmínek je možné sjednat v
kupní smlouvě. Odchylná ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními
obchodních podmínek.
1.3.
Ustanovení obchodních podmínek jsou nedílnou součástí kupní
smlouvy. Kupní smlouva a obchodní podmínky jsou vyhotoveny v
českém jazyce. Kupní smlouvu lze uzavřít v českém
jazyce.[JA4]
1.4.
Znění obchodních podmínek může prodávající měnit či doplňovat.
Tímto ustanovením nejsou dotčena práva a povinnosti vzniklá po dobu účinnosti
předchozího znění obchodních podmínek.
2.
UŽIVATELSKÝ ÚČET
2.1.
Na základě registrace kupujícího provedené na webové stránce může
kupující přistupovat do svého uživatelského rozhraní. Ze svého
uživatelského rozhraní může kupující provádět objednávání zboží (dále jen „uživatelský účet“). V případě, že
to webové rozhraní obchodu umožňuje, může kupující provádět objednávání zboží
též bez registrace přímo z webového rozhraní
obchodu.
2.2.
Při registraci na webové stránce a při objednávání zboží
je kupující povinen uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Údaje
uvedené v uživatelském účtu je kupující při jakékoliv jejich změně povinen
aktualizovat. [JA5] Údaje uvedené
kupujícím v uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou prodávajícím
považovány za správné.
2.3.
Přístup k uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a
heslem. Kupující je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací
nezbytných k přístupu do jeho uživatelského
účtu.
2.4.
Kupující není oprávněn umožnit využívání uživatelského účtu třetím
osobám.
2.5.
Prodávající může zrušit uživatelský účet, a to
zejména v případě, kdy kupující svůj uživatelský účet déle než …… nevyužívá, či v
případě, kdy kupující poruší své povinnosti z kupní smlouvy (včetně
obchodních podmínek).
2.6.
Kupující bere na vědomí, že uživatelský účet nemusí být dostupný
nepřetržitě, a to zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového
a softwarového vybavení prodávajícího, popř. nutnou údržbu hardwarového a
softwarového vybavení třetích osob.
3.
UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY[JA6]
3.1.
Veškerá prezentace zboží umístěná ve webovém rozhraní obchodu
je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní
smlouvu ohledně tohoto zboží. Ustanovení § 1732 odst. 2 občanského zákoníku
se nepoužije.
3.2.
Webové rozhraní obchodu obsahuje informace o zboží, a to včetně uvedení cen
jednotlivého zboží a nákladů za navrácení zboží, jestliže toto zboží ze své
podstaty nemůže být navráceno obvyklou poštovní cestou. Ceny zboží jsou
uvedeny včetně daně z přidané hodnoty a všech souvisejících
poplatků[JA7] . [JA8] Ceny zboží zůstávají
v platnosti po dobu, kdy jsou zobrazovány ve webovém rozhraní
obchodu.[JA9] Tímto
ustanovením není omezena možnost prodávajícího uzavřít kupní smlouvu
za individuálně sjednaných podmínek.
3.3.
Webové rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech
spojených s balením a dodáním zboží. [JA10] Informace o
nákladech spojených s balením a dodáním zboží uvedené ve webovém
rozhraní obchodu platí pouze v případech, kdy je zboží doručováno v rámci
území České republiky.
3.4.1.
objednávaném zboží (objednávané zboží „vloží“ kupující do
elektronického nákupního košíku webového rozhraní
obchodu),
3.4.2.
způsobu úhrady kupní ceny zboží, údaje o požadovaném způsobu
doručení objednávaného zboží a
3.4.3.
informace o nákladech spojených s dodáním zboží (dále
společně jen jako „objednávka“).
3.5.
Před zasláním objednávky prodávajícímu je kupujícímu umožněno
zkontrolovat a měnit údaje, které do objednávky kupující vložil, a to i
s ohledem na možnost kupujícího zjišťovat a opravovat chyby vzniklé
při zadávání dat do objednávky. [JA11] Objednávku odešle kupující prodávajícímu kliknutím
na tlačítko „Odeslat objednávku“. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím
považovány za správné. Prodávající
neprodleně po obdržení objednávky toto obdržení kupujícímu
potvrdí elektronickou poštou, a to na adresu elektronické
pošty kupujícího uvedenou v uživatelském účtu či v
objednávce[JA12] (dále jen „elektronická adresa
kupujícího“).
3.7.
Smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím vzniká doručením
přijetí objednávky (akceptací), jež je prodávajícím zasláno kupujícímu
elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího.
4.
[JA13] CENA
ZBOŽÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKY
4.1.
Cenu zboží a případné náklady spojené s dodáním zboží dle kupní
smlouvy může kupující uhradit prodávajícímu následujícími způsoby:[JA14]
v
hotovosti v provozovně prodávajícího na adrese ……;
v
hotovosti na dobírku v místě určeném kupujícím v
objednávce;
bezhotovostně převodem na účet
prodávajícího č. ……, vedený u společnosti …… (dále jen „účet
prodávajícího“);
bezhotovostně prostřednictvím platebního
systému ……;
bezhotovostně platební
kartou;[JA15]
prostřednictvím úvěru poskytnutého třetí
osobou.
4.2.
Společně s kupní cenou je kupující povinen zaplatit
prodávajícímu také náklady spojené s balením a dodáním zboží ve smluvené
výši. Není-li uvedeno výslovně jinak, rozumí se dále kupní cenou i náklady
spojené s dodáním zboží.
4.3.
Prodávající nepožaduje od kupujícího zálohu či jinou obdobnou
platbu. [JA16] Tímto není dotčeno ustanovení
čl. 4.6 obchodních podmínek ohledně povinnosti uhradit
kupní cenu zboží předem.
4.4.
V případě platby v hotovosti či v případě platby na
dobírku je kupní cena splatná při převzetí zboží. V případě bezhotovostní
platby je kupní cena splatná do 14 dnů od uzavření kupní
smlouvy.
4.5.
V případě bezhotovostní platby je kupující povinen uhrazovat
kupní cenu zboží společně s uvedením variabilního symbolu platby. V
případě bezhotovostní platby je závazek kupujícího uhradit kupní cenu splněn
okamžikem připsání příslušné částky na účet
prodávajícího.
4.6.
Prodávající je oprávněn, zejména v případě, že ze strany
kupujícího nedojde k dodatečnému potvrzení objednávky (čl.
3.6),
požadovat uhrazení celé kupní ceny ještě před odesláním zboží
kupujícímu. Ustanovení § 2119
odst. 1 občanského zákoníku se nepoužije.
4.7.
Případné slevy z ceny zboží poskytnuté prodávajícím
kupujícímu nelze vzájemně kombinovat.
4.8.
Je-li to v obchodním styku obvyklé nebo je-li
tak stanoveno obecně závaznými právními předpisy, vystaví prodávající ohledně
plateb prováděných na základě kupní smlouvy kupujícímu daňový doklad –
fakturu. Prodávající Demonstrační firma Bikeshop
Olomouc, spol. s r.o plátcem daně
z přidané hodnoty. Daňový doklad – fakturu vystaví prodávající kupujícímu
po uhrazení ceny zboží a zašle jej v elektronické podobě na elektronickou
adresu kupujícího.
4.9.
Podle zákona o
evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je
povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online;
v případě technického
výpadku pak nejpozději do 48 hodin.[JA17]
5.
ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ
SMLOUVY
5.1.
Kupující bere na vědomí, že dle ustanovení § 1837 občanského
zákoníku, nelze mimo jiné odstoupit od kupní smlouvy o dodávce zboží, které bylo
upraveno podle přání kupujícího nebo pro jeho osobu, od kupní smlouvy o dodávce
zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání
nenávratně smíseno s jiným zbožím, od kupní smlouvy o dodávce zboží v
uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej
není možné vrátit a od kupní smlouvy o dodávce zvukové nebo obrazové
nahrávky nebo počítačového programu, pokud porušil jejich původní
obal.
5.2.
Nejedná-li se o případ uvedený v čl.
5.1
obchodních podmínek či o jiný případ, kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit,
má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1 občanského
zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, a to do čtrnácti (14) dnů od
převzetí zboží, přičemž v případě, že předmětem kupní smlouvy je několik
druhů zboží nebo dodání několika částí, běží tato lhůta ode dne převzetí
poslední dodávky zboží. Odstoupení od kupní smlouvy musí být prodávajícímu
odesláno ve lhůtě uvedené v předchozí větě. Pro
odstoupení od kupní smlouvy může kupující využit vzorový formulář
poskytovaný prodávajícím, jenž tvoří přílohu obchodních podmínek.
[JA18] Odstoupení od kupní smlouvy může kupující
zasílat mimo jiné na adresu provozovny prodávajícího či na adresu elektronické pošty prodávajícího
…….
5.3.
V případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl.
5.2
obchodních podmínek se kupní smlouva od počátku ruší. Zboží musí být
kupujícím prodávajícímu vráceno do čtrnácti (14) dnů od doručení odstoupení od
kupní smlouvy prodávajícímu. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, nese
kupující náklady spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v tom
případě, kdy zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní
cestou.
5.4.
V případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl.
5.2 obchodních podmínek vrátí prodávající peněžní
prostředky přijaté od kupujícího do čtrnácti (14) dnů od odstoupení
od kupní smlouvy kupujícím, a to stejným způsobem, jakým je
prodávající od kupujícího přijal. Prodávající je taktéž oprávněn vrátit plnění
poskytnuté kupujícím již při vrácení zboží kupujícím či jiným způsobem, pokud
s tím kupující bude souhlasit a nevzniknou tím kupujícímu další náklady.
Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté
peněžní prostředky kupujícímu dříve, než mu kupující zboží vrátí nebo prokáže,
že zboží prodávajícímu odeslal.
5.5.
Nárok na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající
oprávněn jednostranně započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní
ceny.
5.6.
V případech, kdy má kupující v souladu s ustanovením
§ 1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit,
je prodávající také oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit, a to až do
doby převzetí zboží kupujícím. V takovém případě vrátí prodávající
kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu, a to bezhotovostně na účet určený
kupujícím.
5.7.
Je-li společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací
smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavřena s rozvazovací
podmínkou, že dojde-li k odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, pozbývá
darovací smlouva ohledně takového dárku účinnosti a kupující je povinen spolu se
zbožím prodávajícímu vrátit i poskytnutý
dárek.
6.
PŘEPRAVA A DODÁNÍ
ZBOŽÍ
6.1.
V případě, že je způsob dopravy smluven na základě
zvláštního požadavku kupujícího, nese kupující riziko a případné dodatečné
náklady spojené s tímto způsobem
dopravy.
6.2.
Je-li prodávající podle kupní smlouvy povinen dodat zboží na místo
určené kupujícím v objednávce, je kupující povinen převzít zboží při
dodání.
6.3.
V případě, že je z důvodů na straně kupujícího nutno
zboží doručovat opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo uvedeno
v objednávce, je kupující povinen uhradit náklady spojené s opakovaným
doručováním zboží, resp. náklady spojené s jiným způsobem
doručení.
6.4.
Při převzetí zboží od přepravce je kupující povinen zkontrolovat
neporušenost obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně
oznámit přepravci. V případě shledání porušení obalu svědčícího o
neoprávněném vniknutí do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce
převzít.
6.5.
Další práva a povinnosti stran při přepravě zboží mohou upravit
zvláštní dodací podmínky prodávajícího, jsou-li prodávajícím
vydány.
7.
PRÁVA
Z VADNÉHO PLNĚNÍ[JA19] [JA20] [JA21] [JA22]
7.1.
Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného
plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy (zejména
ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až
7.2.1.
má zboží vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li
ujednání, má takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které
kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi
prováděné,
7.2.2.
se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí
nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle
používá,
7.2.3.
zboží odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo
předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo
předlohy,
7.2.4.
je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti
a
7.2.5.
zboží vyhovuje požadavkům právních
předpisů.
7.3.
Ustanovení uvedená v čl. 7.2
obchodních podmínek se nepoužijí u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro
kterou byla nižší cena ujednána, na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým
užíváním, u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo
opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z
povahy zboží.
7.4.
Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za
to, že zboží bylo vadné již při převzetí. Kupující je oprávněn uplatnit právo z
vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců
od převzetí.
7.5.
Práva z vadného plnění uplatňuje kupující u prodávajícího na
adrese jeho provozovny, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment
prodávaného zboží, případně i v sídle nebo místě
podnikání[JA23] . [JA24]
7.6.
Další práva a povinnosti stran související s odpovědností
prodávajícího za vady může upravit reklamační řád
prodávajícího.
8.
DALŠÍ PRÁVA A POVINNOSTI SMLUVNÍCH
STRAN
8.1.
Kupující nabývá vlastnictví ke zboží zaplacením celé kupní ceny
zboží.
8.2.
Prodávající není ve vztahu ke kupujícímu vázán žádnými kodexy
chování ve smyslu ustanovení § 1826 odst. 1 písm. e) občanského
zákoníku.
8.3.
Vyřizování stížností spotřebitelů zajišťuje prodávající
prostřednictvím elektronické adresy info@demo.cz. Informaci o vyřízení stížnosti
kupujícího zašle prodávající na elektronickou adresu
kupujícího.
8.4.
K mimosoudnímu
řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná Česká obchodní
inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869, internetová adresa: https://adr.coi.cz/cs.[JA25] Platformu
pro řešení sporů on-line nacházející se na internetové adrese
http://ec.europa.eu/consumers/odr je možné [JA26] využít při řešení sporů mezi prodávajícím a kupujícím z kupní
smlouvy.
8.5.
Evropské spotřebitelské centrum Česká republika,
se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, internetová adresa:
http://www.evropskyspotrebitel.cz je kontaktním místem podle Nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o
řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení (ES) č.
2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských sporů
on-line).
8.6.
Prodávající je oprávněn k prodeji zboží na základě živnostenského
oprávnění. Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti příslušný
živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů vykonává Úřad pro
ochranu osobních údajů. Česká obchodní inspekce vykonává ve vymezeném rozsahu
mimo jiné dozor nad dodržováním zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
8.7.
Kupující tímto přebírá na sebe nebezpečí změny okolností ve smyslu
§ 1765 odst. 2 občanského zákoníku.
9.
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ[JA27]
9.1.
Ochrana osobních údajů kupujícího, který je fyzickou osobou, je
poskytována zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění
pozdějších předpisů.
9.2.
Kupující souhlasí se zpracováním těchto svých
osobních údajů: jméno a příjmení, adresa bydliště, identifikační číslo, daňové
identifikační číslo, adresa elektronické pošty, telefonní číslo a ……[JA28] (dále společně vše jen jako „osobní
údaje“).
9.3.
Kupující souhlasí se zpracováním osobních údajů prodávajícím, a to
pro účely realizace práv a povinností z kupní smlouvy a pro účely
vedení uživatelského účtu. Nezvolí-li kupující jinou možnost, souhlasí se
zpracováním osobních údajů prodávajícím také pro účely zasílání informací a
obchodních sdělení kupujícímu. Souhlas se zpracováním osobních údajů v celém
rozsahu dle tohoto článku není podmínkou, která by sama o sobě znemožňovala
uzavření kupní smlouvy.[JA29]
9.4.
Kupující bere na vědomí, že je povinen své osobní údaje (při
registraci, ve svém uživatelském účtu, při objednávce provedené z webového
rozhraní obchodu) uvádět správně a pravdivě a že je povinen bez
zbytečného odkladu informovat prodávajícího o změně ve svých osobních
údajích.
9.7.
Kupující potvrzuje, že poskytnuté osobní údaje jsou přesné a že
byl poučen o tom, že se jedná o dobrovolné poskytnutí osobních
údajů.
9.8.
V případě, že by se kupující domníval, že
prodávající nebo zpracovatel (čl. 9.5)
provádí zpracování jeho osobních údajů, které je v rozporu s ochranou soukromého
a osobního života kupujícího nebo v rozporu se zákonem, zejména jsou-li osobní
údaje nepřesné s ohledem na účel jejich zpracování,
může:
9.8.1.
požádat prodávajícího nebo zpracovatele o
vysvětlení,
9.8.2.
požadovat, aby prodávající nebo zpracovatel odstranil takto
vzniklý stav.
9.9.
Požádá-li kupující o informaci o zpracování svých osobních údajů,
je mu prodávající povinen tuto informaci předat. Prodávající má právo za
poskytnutí informace podle předchozí věty požadovat přiměřenou úhradu
nepřevyšující náklady nezbytné na poskytnutí
informace.
10.
ZASÍLÁNÍ OBCHODNÍCH SDĚLENÍ A UKLÁDÁNÍ
COOKIES
10.1. Kupující souhlasí
se zasíláním informací souvisejících se zbožím, službami nebo podnikem
prodávajícího na elektronickou adresu kupujícího a dále souhlasí
se zasíláním obchodních sdělení prodávajícím na elektronickou adresu
kupujícího.
10.2. Kupující souhlasí
s ukládáním tzv. cookies na jeho počítač. V případě, že je nákup na webové
stránce možné provést a závazky prodávajícího z kupní smlouvy plnit, aniž by
docházelo k ukládání tzv. cookies na počítač kupujícího, může kupující
souhlas podle předchozí věty kdykoliv
odvolat.
11.1. Kupujícímu může
být doručováno na elektronickou adresu
kupujícího.
12.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
12.1. Pokud vztah založený kupní smlouvou
obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany sjednávají, že vztah se
řídí českým právem.
12.2. Volbou práva dle čl.
12.1
obchodních podmínek není spotřebitel zbaven ochrany, kterou mu poskytují
ustanovení právního řádu, od nichž se nelze smluvně odchýlit, a jež by se v
případě neexistence volby práva jinak použila dle ustanovení čl. 6 odst. 1
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 ze dne 17. června
2008 o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy (Řím I).
12.3. Je-li některé
ustanovení obchodních podmínek neplatné nebo neúčinné, nebo se takovým stane,
namísto neplatných ustanovení nastoupí ustanovení, jehož smysl se neplatnému
ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo neúčinností jednoho
ustanovení není dotčena platnost ostatních
ustanovení.
12.4. Kupní smlouva včetně
obchodních podmínek je archivována prodávajícím v elektronické podobě a
není přístupná.[JA30]
12.5. Přílohu
obchodních podmínek tvoří vzorový formulář pro odstoupení od kupní
smlouvy.
12.6. Kontaktní údaje
prodávajícího: adresa pro doručování ……,
adresa elektronické pošty ……,
telefon …….[JA31]
V …… dne ……
……
[1] Vzorové obchodní podmínky APEK jsou
určeny pro koncové uživatele – provozovatele elektronických obchodů. Tento
dokument tak není určen k jeho dalšímu úplatnému nabízení třetím osobám či k
podpoře podnikatelské činnosti třetích osob nespočívající v prodeji zboží
spotřebitelům. Všechna práva vyhrazena.
[JA1]Jedná se o vzorový dokument, přičemž nesprávná aplikace na
nevhodné případy či změny ve vzorovém textu mohou vést k negativním právním
důsledkům. I z těchto důvodů doporučujeme využití vzorových obchodních
podmínek pro určitý internetový obchod vždy konzultovat s právním
zástupcem.
Upozorňujeme, že Česká obchodní inspekce, jednotlivé inspektoráty
Česká obchodní inspekce či konkrétní pracovníci Česká obchodní inspekce mohou
při své činnosti zajmout jiný výklad obecně závazných právních předpisů, než ze
kterého vychází text obchodních podmínek.
Obchodní podmínky nejsou propagačním dokumentem a jejich účelem je
úprava práv a povinností mezi prodávajícím a
kupujícím.
Komentáře k textu jsou uváděny pro snazší orientaci.
Upozornění na jednotlivé povinnosti vyplývající z obecně závazných právních
předpisů je podáváno bez nároku na
úplnost.
[JA2]Ustanovení § 435 odst. 1 občanského zákoníku: „Každý podnikatel
musí uvádět na obchodních listinách a v
rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu
své jméno a sídlo. Podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku uvede na
obchodní listině též údaj o tomto zápisu včetně oddílu a vložky; podnikatel
zapsaný v jiném veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do tohoto rejstříku;
podnikatel nezapsaný ve veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do jiné
evidence. Byl-li podnikateli přidělen identifikující údaj, uvede i
ten.“
[JA3]Vzor obchodních podmínek je určen pro právní vztahy mezi
podnikatelem (dodavatelem) a spotřebitelem a vzor tak není vhodný mimo jiné pro
použití v tzv. obchodně-závazkových vztazích. Vzor obchodních podmínek
neupravuje situace, kdy je dodáván digitální obsah. Vzor obchodnich podmínek
není vhodný pro situace, kdy je kupní smlouva uzavírána
telefonicky.
[JA4]Ustanovení § 1826 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku: „Při
použití elektronických prostředků uvede podnikatel i údaje o jazycích, ve
kterých lze smlouvu uzavřít…“
[JA5]Ustanovení § 5 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně osobních údajů:
„Správce je povinen zpracovat pouze přesné osobní údaje, které získal v souladu
s tímto zákonem. Je-li to nezbytné, osobní údaje
aktualizuje…“
[JA6]Ustanovení § 1827 odst. 2 občanského zákoníku:
„Uzavírá-li se smlouva za použití elektronických prostředků, poskytne podnikatel
spotřebiteli v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních
podmínek.“ Textová podoba je zachována, jsou-li údaje poskytnuty takovým
způsobem, že je lze uchovat a opakovaně zobrazovat. Podle rozhodnutí
Soudního dvora EU nepostačuje pouhé uvedení podmínek na webové
stránce.
[JA7]Ustanovení § 1811 odst. 2 občanského zákoníku: „Směřuje-li jednání
stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou zřejmé ze souvislostí, sdělí
podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před
tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku…
b) označení zboží nebo služby a popis jejich hlavních
vlastností,
c) cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího výpočtu včetně
všech daní a poplatků,
d) způsob platby a způsob dodání nebo
plnění…
[JA8]Ustanovení § 12 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele: „Informace
o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména
vzbuzovat zdání, že: a) cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, b) stanovení
ceny závisí na okolnostech, na nichž ve skutečnosti nezávisí, c) v ceně jsou
zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti
platí zvlášť, d) cena byla nebo bude zvýšena, snížena nebo nezměněna, i když
tomu tak není, e) vztah ceny a užitečnosti nabízeného výrobku nebo služby a ceny
a užitečnosti srovnatelného výrobku nebo služby je takový, jaký ve skutečnosti
není.“
[JA9]Ustanovení § 11a zákona o ochraně spotřebitele: „Při prodeji zboží
nebo poskytování služeb elektronickými prostředky prostřednictvím internetových
stránek je prodávající povinen spotřebitele předem zřetelným způsobem informovat
o tom, zda platí nějaká omezení pro
dodání zboží nebo poskytnutí …“
[JA10]§ 1811 odst. 2 písm. e) občanského zákoníku: „Směřuje-li jednání
stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou zřejmé ze souvislostí, sdělí
podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před
tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku…
náklady na dodání, a
pokud tyto náklady nelze stanovit předem, údaj, že mohou být dodatečně
účtovány…
Ustanovení [JA11]§ 1826 odst. 3 občanského zákoníku: „Před
podáním objednávky musí být při použití elektronických prostředků spotřebiteli
umožněno zkontrolovat a měnit vstupní údaje, které do objednávky
vložil.“
[JA12]Ustanovení § 1827 odst. 1 občanského zákoníku: „Podá-li
spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku,
je podnikatel povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku
neprodleně potvrdit její obdržení; to neplatí při uzavírání smlouvy výlučně
výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální
komunikací.“
[JA13]Ustanovení § 1820 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku:
„Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a používá-li při něm podnikatel
výhradně alespoň jeden komunikační prostředek, který umožňuje uzavřít smlouvu
bez současné fyzické přítomnosti stran …, sdělí podnikatel spotřebiteli v
dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel
učiní závaznou nabídku také…
náklady na prostředky
komunikace na dálku, pokud se liší od základní
sazby…“
[JA14]Ustanovení § 11a zákona o ochraně spotřebitele: „Při prodeji zboží
nebo poskytování služeb elektronickými prostředky prostřednictvím internetových
stránek je prodávající povinen spotřebitele předem zřetelným způsobem informovat
o tom, … jaké způsoby platby jsou
přijímány.“
Ustanovení § 3 odst [JA15]. 2 zákona o ochraně spotřebitele:
„Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení
požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s
tímto způsobem placení vznikají.“
[JA16]Ustanovení § 1820 odst. 1 písm. b občanského zákoníku: „Směřuje-li
jednání stran k uzavření smlouvy a používá-li při něm podnikatel výhradně
alespoň jeden komunikační prostředek, který umožňuje uzavřít smlouvu bez
současné fyzické přítomnosti stran …, sdělí podnikatel spotřebiteli v
dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel
učiní závaznou nabídku také…
údaj o případné
povinnosti zaplatit zálohu nebo obdobnou platbu, je-li
vyžadována…“
[JA17]Tuto informaci je prodávající povinen uvést na základě ustanovení
§ 25 zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, a to v případě, kdy přijímá platby
v hotovosti či platební kartou. Znění informace je stanoveno přímo zákonem
(přestože nedává zcela smysl).
[JA18]Upozorňujeme na ustanovení § 1830 občanského zákoníku: „Pokud
podnikatel umožňuje spotřebiteli odstoupit prostřednictvím vyplnění a odeslání
vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy na internetových stránkách,
potvrdí spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě jeho
přijetí.“
[JA19]Upozorňujeme, že při prodeji použitých věcí či vadných věcí
prodávaných z toho důvodu za nižší cenu se použije odlišná právní
úprava.
[JA20]Ustanovení § 13 zákona o ochraně spotřebitele: „Prodávající je
povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění
práva z vadného plnění (dále jen "reklamace"), spolu s údaji o tom, kde lze
reklamaci uplatnit.“
[JA21]Ustanovení § 15 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele:
„Prodávající je povinen vydat spotřebiteli na jeho žádost písemné potvrzení o
povinnostech z vadného plnění v rozsahu stanoveném
zákonem.“
[JA22]Ustanovení § 1811 odst. 1 písm. f) občanského zákoníku:
„Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou zřejmé ze
souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu před
uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku…údaje o
právech vznikajících z vadného plnění, jakož i o právech ze záruky a další
podmínky pro uplatňování těchto práv…“
[JA23]Ustanovení § 2172 občanského zákoníku: „Práva z vady se uplatňují
u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však … uvedena jiná osoba
určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího
bližším, uplatní kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení
opravy. Osoba takto určená k opravě provede opravu ve lhůtě dohodnuté mezi
prodávajícím a kupujícím při koupi věci.“
Ustanovení § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele: „S výjimkou
případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, 13) je prodávající povinen
přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s
ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v
sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné
potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký
způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a
způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího
trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se
vztahuje i na jiné osoby určené k provedení
opravy."
[JA24]Ustanovení § 2173 občanského zákoníku: „Uplatní-li kupující právo
z vadného plnění, potvrdí mu druhá strana v písemné formě, kdy právo uplatnil,
jakož i provedení opravy a dobu jejího
trvání.“
[JA25]Ustanovení § 14 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele:
„Prodávající informuje spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným
způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro
daný typ nabízeného, prodávaného, poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku
nebo služby věcně příslušný. Informace musí zahrnovat též internetovou adresu
tohoto subjektu. Jestliže prodávající provozuje internetové stránky, uvede tyto
informace i na těchto internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi
prodávajícím a spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace
podle věty první a druhé rovněž v těchto obchodních
podmínkách.“
[JA26]Ustanovení čl. 14 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady
(EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line
a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení
spotřebitelských sporů on-line): "Obchodníci usazení v Unii, kteří uzavírají
kupní smlouvy či smlouvy o poskytování služeb on-line, a internetová tržiště
usazená v Unii uvedou na svých internetových stránkách elektronický odkaz na
platformu pro řešení sporů on-line. Tento odkaz musí být pro spotřebitele snadno
dostupný."
[JA27]Od 28/5/2018 nabývá účinnosti Nařízení Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti
se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení
směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), přičemž ustanovení
obchodních podmínek v této oblasti budou muset být
změněna.
[JA28]Doplnit další osobní údaje, které jsou prodávajícím zpracovávány -
osobním údajem je jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt
údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či
nepřímo identifikovat…
[JA29]Dle názoru ÚOOÚ by měla být kupujícímu v uživatelském
rozhraní dána možnost souhlas se zpracováním pro zasílání obchodních sdělení
odmítnout (již při registraci do internetového
obchodu).
[JA30]Ustanovení § 1826 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku: „Při
použití elektronických prostředků uvede podnikatel i údaje zda uzavřená smlouva
bude u něho uložena a zda k ní umožní spotřebiteli
přístup…“
Ustanovení [JA31]§ 1811 odst. 2 písm. a) občanského
zákoníku: „Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou
zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu
před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou
nabídku…svoji totožnost, popřípadě telefonní číslo nebo adresu pro doručování
elektronické pošty nebo jiný kontaktní údaj,“
Ustanovení čl. 14 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady
(EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line
a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení
spotřebitelských sporů on-line):
„Obchodníci usazení v Unii, kteří uzavírají kupní smlouvy nebo smlouvy o
poskytování služeb on-line, uvedou rovněž svoji e-mailovou
adresu.“